سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آدمى با دمى که برآرد گامى به سوى مرگ بردارد . [نهج البلاغه]
وبلاگ تخصصی فیزیک
پیوندها
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
* مطالب علمی *
ایساتیس
آقاشیر
.: شهر عشق :.
جملات زیبا
تعقل و تفکر
دکتر رحمت سخنی
بیگانه ، دختری در میان مردمان
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
اس ام اس عاشقانه
خاطرات خاشعات
اس ام اس سرکاری اس ام اس خنده دار و اس ام اس طنز
وسوسه عقل
پرهیزکار عاشق است !
فروش و تعمیر موبایل در استان یزد
آموزش
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
هک و ترفند
فروش و تعمیر موبایل در استان یزد
انجمن فیزیک پژوهش سرای بشرویه
عاشقان خدا فراری و گریزان به سوی عشق و حق®
وبلاگ عشق و محبت ( اقا افشین)
باید زیست
دست نوشته های دو میوه خوشمزه
در دل نهفته ها
روزگاران(حتما یه سری بهش بزن ضرر نمی کنی)
فقط برای ادد لیستم...سند تو ال
تجربه های مدیریت
سولات تخصصی امتحان دکترا دانشگاه آزاد
سولات تخصصی امتحان دکترا دانشگاه آزاد
ارزانترین و بزرگترین مرکز سوالات آزمون دکترا
عکس و اس ام اس عشقولانه
دانلود نرم افزار های روز دنیا
شاهرخ
مکانیک هوافضا اخترفیزیک
مکانیک ، هوافضا ،اخترفیزیک
وبلاگ تخصصی فیزیک و اختر فیزیک
وبلاگ تخصصی فیزیک جامدات
همه با هم برای از بین نرفتن فرهنگ ایرانی
انتخاب
فیزیک و واقعیت
ترجمه متون کوتاه انگلیسی
دنیای بیکران فیزیک
آهنگ وبلاگ

فصل هاریکن‌های اقیانوس اطلس در سال 1998 ، با 14 چرخند حاره ای ، یکی از فعال ترین فصل‌ها و در عین حال مرگ آورترین آنها از سال 1780 بوده است . تنها در ایالات متحده آمریکا ، 7 توفان حاره ای به خشکی‌ها نیز وارد شدند که این تعداد از سال 1985 بی‌سابقه بوده است ، مرگ آورترین این توفان ها ( به حق باید اکنون آن را به جای هاریکن مارس 1993 ، هاریکن قرن نامید ) هاریکن میچ بود .

فعالیت شدید هاریکن میچ ، از سواحل هندوراس شروع شد که با به جای گذاشتن 10000 کشته و دو‌میلیون نفر بی خانمان ، 5 میلیارد دلار نیز خسارت به بار آورد . بارندگی 5 روزه و سیل های سنگین ناشی از آن ، به گفته رئیس جمهور وقت هندوراس ، آقای کارلوس فلورز ، همه پیشرفت های 50 سال اخیر این کشور را از بین برده است ( از جمله خراب شدن 60 پل اصلی ) . دلیل چنین خسارات سنگینی ، دوام بیش از حد معمول این توفند ( از 26 تا 28 اکتبر ) روی منطقه بوده است .

در شمال غربی نیکاراگوئه هم ، پس از سه روز بارندگی مداوم در حوالی ظهر 30 اکتبر دهانه آتشفشان پوسولتگا را آب گرفت که منجر به پرتاب گل و لای و تکه های سنگ به روی منطقه شد . چند روز بعد سربازان مجبور شدند به منظور حفظ سلامت ساکنان منطقه و نیز جلوگیری از شیوع بیماری های همه گیر اجساد را با بنزین بسوزانند .

گزارش های دیگر حاکی از کشته شدن 240 نفر و بی‌خانمانی 76000 نفر در السالوادر ، همچنین خسارات مالی و جانی فراوان در کاستاریکا و جامائیکا می باشد. این هاریکن در دوم نوامبر به جنوب مکزیک و در چهارم نوامبر به ایالت فلوریدا رسید .

آخرین روزهای زندگی هاریکن میچ در شرق اقیانوس اطلس شمالی ، در حالی به پایان رسید که به صورت یک مرکز فشار کم جبهه قطبی درآمده بود . این سیستم در 9 نوامبر با مرکز hpa 960 ، به سواحل غربی ایرلند رسید ، یک روز بعد ، بادسنجی که در جزایر فارو دانمارک نصب شده بود ، قبل از این که توسط این توفان از کار بیفتد ، تندی بادهای آن راKm/h 191 ثبت کرده بود .

خسارات هاریکن میچ ، یادآور توفانی است که در نیمه مارس1993 ، کشورهای کوبا ، مکزیک و مناطق شرقی آمریکای شمالی را درنوردید . تندی بادهای این توفان که بعدها به توفان « قرن » معروف شد ، به Km/h 140 و آهنگ بارش برف آن به cm/h 8 می‌رسید . در اثر وزش این توفان ، اشتراک برق سه میلیون نفر قطع و برای نخستین بار همه فرودگاه های کرانه شرقی آمریکا تعطیل شد .

خسارات شدیدی نیز در مناطق دیگر به بار آمد . از جمله در منطقه نوا اسکوشیا در کانادا ، بر اثر وزش بادهایی با تندی Km/h 200 ، امواجی به ارتفاع 20 متر تولید و منجر به غرق یک کشتی 177 متری با همه 33 سرنشین آن شدند . طبق برآورد اداره خدمات هواشناسی آمریکا ، مجموع آبی که بصورت برف از این توفان حاصل شد ، معادل آب 40 روز آب رودخانه می‌سی‌سی‌پی و کل خسارات آن ، بالغ بر 3 میلیارد دلار بوده است . اگرچه این توفان که تا آن زمان چهارمین توفان مخرب در طول تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رفت ، نام توفان قرن را به خود گرفت ، ولی شاید بی‌مناسبت نباشد اگر اکنون نام توفان قرن را به هاریکن میچ بدهیم .



نوشته شده توسط مهدی 86/4/4:: 6:59 عصر     |     () نظر