سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ مردم نزد خداوند در روز قیامت، فرمان برترینِ آنها نسبت به او و پرهیزگارترینِ آنان است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
وبلاگ تخصصی فیزیک
پیوندها
وبلاگ شخصی محمدعلی مقامی
* مطالب علمی *
ایساتیس
آقاشیر
.: شهر عشق :.
جملات زیبا
تعقل و تفکر
دکتر رحمت سخنی
بیگانه ، دختری در میان مردمان
تا ریشه هست، جوانه باید زد...
اس ام اس عاشقانه
خاطرات خاشعات
اس ام اس سرکاری اس ام اس خنده دار و اس ام اس طنز
وسوسه عقل
پرهیزکار عاشق است !
فروش و تعمیر موبایل در استان یزد
آموزش
وبلاگ تخصصی کامپیوتر
هک و ترفند
فروش و تعمیر موبایل در استان یزد
انجمن فیزیک پژوهش سرای بشرویه
عاشقان خدا فراری و گریزان به سوی عشق و حق®
وبلاگ عشق و محبت ( اقا افشین)
باید زیست
دست نوشته های دو میوه خوشمزه
در دل نهفته ها
روزگاران(حتما یه سری بهش بزن ضرر نمی کنی)
فقط برای ادد لیستم...سند تو ال
تجربه های مدیریت
سولات تخصصی امتحان دکترا دانشگاه آزاد
سولات تخصصی امتحان دکترا دانشگاه آزاد
ارزانترین و بزرگترین مرکز سوالات آزمون دکترا
عکس و اس ام اس عشقولانه
دانلود نرم افزار های روز دنیا
شاهرخ
مکانیک هوافضا اخترفیزیک
مکانیک ، هوافضا ،اخترفیزیک
وبلاگ تخصصی فیزیک و اختر فیزیک
وبلاگ تخصصی فیزیک جامدات
همه با هم برای از بین نرفتن فرهنگ ایرانی
انتخاب
فیزیک و واقعیت
ترجمه متون کوتاه انگلیسی
دنیای بیکران فیزیک
آهنگ وبلاگ

نتایج شبیه سازی های انجام شده توسط  ( (ICC ،برای محققین چگونگی اندازه گیری انرژی تاریک- یک نیروی دافعه که با گرانش مقابله می کند-  را فاش می کند. یافته ها همچنین داده های اساسی را برای یک برنامه فضایی  با نام SPACE  که می توانست از طبیعت انرژی تاریک پرده برداد فراهم خواهد کرد.کشف انرژی تاریک در 1998 کاملا غیر منتظره بود و فهم طبیعت ان یکی از بزرگترین مسایل در فیزیک است.دانشمندان بر این باورند که انرژی تاریک که %70 جهان را شامل می شود، شتاب انبساط جهان را سبب می شود.اگر این انبساط  با یک شتاب ویژه ادامه یابد، سرانجام به یک انجماد بزرگ که باعث می شود جهان ازهم دور شده و سرمای عظیمی از سنارگان مرده و سیاهچاله ها سراسر عالم را فرا بگیرد.این شبیه سازی ، که 11 روز رایانه  COSMA  را فعال نگه داشته بود، موجهای بسیار کوچک ساخته شده در توزیع مواد درعالم را بوسیله امواج اکوستیکی حدود چندین صد هزار سال بعد از انفجار بزرگ را بررسی کرد.

امواج بسیار ظریف هستند و 13 میلیارد سال پس از مهبانگ اندکی  تخریب می شوند، اما شبیه سازی ها نشان دادند که در شرایط معینی باقی می مانند.

با تغییر در ماهیت انرژی تاریک در این شبیه سازی ،محققین دریافتند که امواج با تغییر طول موج ظاهر می شوند و می توانند به عنوان "خط کش استاندارد" در اندازه گیری انرژی تاریک عمل کنند.

مسئول ICC  پروفسور کارلوس فرنک می گوید:"امواج یک استاندارد طلایی هستند."بوسیله مقایسه اندازه امواج اندازه گیری شده با استاندارد طلایی ما می توانیم چگونگی انساط کیهان را حل کنیم و از این طریق خصوصیات انرژی تاریک را استنتاج کنیم.

"ستاره شناسان در جهانی که در ان زندگی می کنند گیر افتاده اند." بنابراین،شبیه سازی ها به ما اجازه می دهند که ازمایش کنیم  که اگر در کیهان مقدار بیشتر و یا کمتری انرژی تاریک وجود داشته باشد، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد."

در 5 تا 10 سال اینده ازمایشات متعددی برای کاوش انرژی تاریک طرح خواهد شد.شبیه سازی دورهام نشان داده است که ماموریت ماهواره اژانس فضایی اروپا به نام برنامه دید کیهانی شدنی است.

این پروژه بوسیله یک کنسرسیوم بین الملی از محقین دورهام پیش برده می شود.

دیگر محقق مسئول پروفسور Andrea Cimatti از دانشگاه Bologna می گوید: "با تشکر از شبیه سازی ICC که پیش گویی اینکه SPACE چه چیزی را رصد خواهد کرد و اینکه چگونه پارامترهای ماموریت را برای بدست اوردن  یک نقشه سه بعدی از کیهان طرح و مقایسه ان با پیشگویی های شبیه سازی ها را امکان پذیر ساخت.

"با تشکر از این مقایسه که از ماهیت انرژی تاریک پرده برداشت و فهم چگونگی ساختارهای درون این کیهان پر از ساختار و زمان کیهانی را امکان پذیر کرد


کلمات کلیدی: اختر فیزیک


نوشته شده توسط مهدی 86/12/4:: 10:29 صبح     |     () نظر

? هر چند پلوتون از منظومه خورشیدی حذف شده اما نامش در جدول تناوبی مندلیف جاودانه است زیرا عنصرهای ??، ?? و ?? این جدول را به افتخار اورانوس، نپتون و پلوتون؛ اورانیوم، نپتونیم و پلوتونیم نامیدند.
? در فضاپیماهای پایونیر ?? و ?? و همچنین و ویجر ? و ? که در دهه ???? به فضا پرتاب شدند، پلاکی وجود دارد که در آن ویژگی های منومه خورشیدی و سیاره های آن ثبت شده تا انسان و مکان آن را به تمدن های فرازمینی احتمالی معرفی کند. در این پلاک پلوتون نهمین سیاره معرفی شده است.
? افق های نو نام فضاپیمای بدون سرنشینی است که ?? دی ?? به فضا پرتاب شد و سال ???? (????) به پلوتون می رسد. هدف این فضاپیما شناخت پلوتون و قمرهای آن و در صورت موافقت ناسا رصد یک یا چند جرم دیگر کمربند کوییپر است.
? اخترشناسانی که نپتون را رصد می کردند متوجه شدند مدار نپتون با محاسبه های ریاضی آنها هماهنگ نیست و حدس زدند سیاره یی فراتر از نپتون (سیاره ایکس) عامل این بی نظمی است. به همین دلیل کشف پلوتون در سال ???? موجب خرسندی شد، اما از آنجا که جرم پلوتون کم است نمی توانست عامل این بی نظمی باشد. بعدها دانشمندان دریافتند جرم اورانوس و نپتون را کمتر از مقدار واقعی محاسبه کردند، به عبارت دیگر از همان ابتدا هم بی نظمی در کار نبود،
? پلوتون در ?? فوریه کشف شد، اما کشف آن در ?? مارس روز تولد «پرسیوال لاول» اعلام شد، زیرا وی تاثیر بسیاری در کشف آن داشت. لاول وجود چنین جرمی را پیش بینی کرد و سال ها (از ???? تا ????) در رصدخانه یی که خود ساخته بود به جست جوی این جرم پرداخت.
? زمانی که پلوتون کشف شد، نام های بسیاری برای آن پیشنهاد شد. از جمله زئوس، لاول و حتی نام کوچکش پرسیوال. نام های اسطوره یی همانند کرونوس و مینروا نیز پیشنهاد شد. اما نام «پلوتون» را یک دختر یازده ساله انگلیسی به نام وینتا پیشنهاد کرد که هم دوستدار نجوم بود و هم علاقه مند اسطوره شناسی. پلوتون به معنای خدای دنیاهای زیرین است و حرف اول و دوم آن با حرف اول نام و اول نام خانوادگی پرسیوال لاول یکی است. نشان پلوتون نیز ترکیب حروف P و L است.
? وقتی پلوتون از فهرست سیاره های منظومه شمسی حذف شد، بسیاری از اخترشناسانی که در جلسه حاضر نبودند به نتیجه رای گیری اعتراض کردند، زیرا امکان رای گیری الکترونیک برای آنها فراهم نبود. حتی برخی از مردم عادی (از جمله بستگان و همشهریان کلاید تومبا) در یک تجمع به لغو عنوان سیاره از پلوتون اعتراض کردند و نوشته هایی با مضمون «اندازه مهم نیست» با خود حمل کردند. پلوتون تنها سیاره یی بود که کاشف آن امریکایی بود، امروز هم پلوتون فقط یک «سیاره کوتوله» است.

پلوتو

 


کلمات کلیدی: اختر فیزیک


نوشته شده توسط مهدی 86/12/4:: 10:26 صبح     |     () نظر
هنگامی که شما به تصاویر حیرت انگیز هابل و یا مریخ نوردها نگاه می کنید، همواره در شگفت خواهید ماند که : ایا انچه با چشمانتان می بینید واقعا وجود دارند؟ متاسفانه جواب شما احتمالا منفی است. در برخی از حالات، مانند مریخ نورد ها، دانشمندان تلاش می کنند انها را در "رنگهای واقعی" تنظیم می کنند، اما اکثرا، رنگها طوری انتخاب می شوند که گویایی علمی زیادی داشته باشند. اینجا خواهیم گفت که چگونه دانشمندان ابزار الات شگفت انگیز خود را تنظیم می کنند و بین رنگها واقعی و کاذب تفاوت قایل می شوند.
سوال:حقیقی یا کاذب: هنگامی که ما به تصاویر پر زرق و برق تلسکوپ فضایی هابل و یا تصاویر پانورامای گیج کننده مریخ نوردها نگاه می کنیم، ایا این تصاویر نشان می دهند که اگر انسان با چشمان خود به آن نظاره کند آنها را به همین صورت خواهد دید؟
 True or False Color
جواب: برای تلسکوپ هابل، اکثر رنگها مجازی و در مورد مریخ نوردها اکثرا واقعی هستند. به نحوی که مریخ نوردها ترکیبی را به شکل تصاویر رنگی "حقیقی" و "مجازی" فراهم می کنند. اما به این شکل اصطلاح "رنگ حقیقی" تاحدودی مجادله امیز خواهد شد و در بسیاری از حوضه های مورد بحث تصاویر ماوراء زمینی چندان دلپذیر نخواهند بود.
جیم بل دانشمند ارشد سیستم تصاویر رنگی Pancam  در پروژه اکتشافی مریخ نورد ها (MER) می گوید:" ما واقعا سعی می کنیم از اصطلاح "رنگهای واقعی" اجتناب کنیم چرا که هیچ کس واقعا نمی داند که "حقیقت" سطح مریخ چیست. در حقیقت بل خاطر نشان می سازد که، مریخ هم به خوبی زمین با توجه به اینکه: هوا صاف و یا ابری است، ارتفاع خورشید کم و زیاد می شود و یا چگونگی میزان تغییرات غبار در جو، مدام تغییر رنگ می دهد." رنگها هر لحظه تغییر می کنند. این یک فاکتور پویا (دینامیک) است. تلاش ما این نیست که یک مرز سختی را به عنوان "حقیقت این است!" بوجود اوریم."
بل دوست دارد که از اصطلاح "رنگهای تقریبا واقعی" استفاده کند چون تصاویر دوربین پانورامای MER براوردی از انچه انسان اگر در مریخ بود می توانست ببیند است. همکار دیگر بل می گوید از "رنگ طبیعی" استفاده کنید.
Zolt Levay از موسسه علمی تلسکوپ فضایی، تصاویر تلسکوپ هابل را اماده می کند. برای تصاویر ارایه شده هابل، Levay اصطلاح " رنگ معرف" را پیشنهاد می کند.
او می گوید: " رنگها در تصاویر هابل نه "واقعی " و نه " کاذب " هستند، اما معمولا گویای فعل و انفعالات فیزیکی مرتبط با موضوع تصویرند. این روشی برای نشان دادن مقدار زیادی از اطلاعات بدست امده در یک تصویر است."
رنگهای واقعی تلاشی برای بازسازی دقیق رنگهای بصری هستند. از طرف دیگر، رنگهای کاذب یک انتخاب اختیاری برای بیان برخی مشخصه ها از قبیل ترکیبات شیمیایی، سرعت یا فاصله است. به علاوه، با توجه به تعریف، هر تصویر مادون قرمز یا ماورا بنفش، چون این طول موجها برای انسان نامرئی هستند، باید با "رنگها کاذب" نشان داده شوند.
 دوربینهای هابل و MER تصاویر رنگی نمی گیرند. تصاویر رنگی هر دو فضا پیما با سوار کردن تصاویر سیاه و سفید گرفته شده در فیلترهای رنگی مختلف تولید می شوند. برای یک تصویر، فضا پیما معمولا سه عکس با فیلترهای قرمز، سبز و ابی می گیرد و هر کدام از تصاویر را به زمین ارسال می کند. سپس انها بوسیله نرم افزار به صورت یک عکس رنگی ترکیب می شوند. این عمل به صورت خودکار بوسیله دوربینهایی که ما در زمین در اختیار داریم انجام می شود. اما دوربین پانورامای MER، 8 و هابل تقریبا 40 فیلتر رنگی مختلف در محدوده ماورا بنفش، طیف مرئی تا مادون قرمز دارد. این مساله به تیم تصویری انعطاف پذیری فوق العاده ای می دهد. بر این اساس که چه فیلترهایی بیشتر استفاده شود تصویر به "واقعیت" نزدیکتر و یا از ان دور تر می شود.
                                     The same rock imaged in true and false color by Opportunity
در مورد هابل، Levay توضیح می دهد که تصاویر با کنتراست و پیچیدگی رنگی وروشنی بیشتری به منظور تاکید بر برخی ساختارهای تصویر و یا خوش ایند تر کردن ان تنظیم می شوند.
اما هنگامی که تیم دوربین پانورامای MER می خواهد تصویری را به گونه ای که یک انسان ایستاده بر روی سطح مریخ می بیند تولید کنند، چگونه انها رنگهای واقعی را تشخیص می دهند؟ هر دو مریخ نورد دارای وسیله ای هستند معروف به MarsDial.
 بل می گوید: " کار اصلی ان تنظیم هدف است. این وسیله حلقه های متمایز کننده رنگهای سیاه و سفید با تراشه های رنگی در چهار گوشه ان دارد. ما انها را خیلی با دقت سنجیده و از انها قبل از پرتاب عکس گرفته و بنابراین ما می دانیم که چه رنگها و سایه روشنهایی وجود دارد."
یکی از نخستین تصاویر گرفته شده بوسیله مریخ نوردها از MarsDial بود. بل می گوید: " ما از MarsDial یک عکس گرفتیم و ان را کاملا با نرم افزارهایمان سنجیده و پرداخت کردیم. اگر شبیه انچه که ما می دانیم از اب در می امد، انگاه در مورد توانایی مان در نشانه گیری دوربین به هرجای دیگری اعتمادی راسخ میافتیم که پس از گرفتن عکس و انجام عملیاتی مشابه، ان رنگها نیز واقعی خواهد بود."
هابل همچنین می تواند تصاویری با رنگهای از پیش تنظیم شده تولید کند. این "UniverseDial" ستاره های استاندارد و لامپهایی در دوربینها هستند که روشنایی و رنگهای انها به دقت اندازه گیری شده اند. . Levay می گوید:"با این وجود، ماموریت هابل تولید تصاویری با رنگهای واقعی برای چیزهایی که در اکثر تصاویر نامعلوم هستند، نمی باشد. زیرا ما معمولا این اجرام را در هر صورت نمی بینیم، چون بسیار کم نورند، و چشم ما واکنش متفاوتی در برابر رنگ نورهای ضعیف نشان می دهد." اما هدف بسیار مهم هابل تولید تصاویری است که بیشترین اطلاعات علمی ممکن را بیان کند.
دوربین پانورامای مریخ نوردها به همین خوبی عمل می کند. بل می گوید: " بنابراین به این نتیجه رسیدیم که اینجا همه نوع ترکیبات حاوی آهن وجود دارد که واکنشهای متفاوتی در طول موجهای مادون قرمزی که دوربین به انها حساسیت داشت ارائه می دهند." بنابراین ما می توانیم یک تصویر پر زرق و برق و یا به قول Andy Warhol تصاویر با رنگهای کاذب بسازیم. بل اضافه می کند که این تصاویر برای دو منظور به کار می روند: فراهم کردن اطلاعات علمی و به علاوه اینکه عامه مردم نیز واقعا از انها لذت ببرند.
 و همچنین در هر دو مورد هابل و مریخ نوردها، رنگها به عنوان ابزاری استفاده می شوند که یا جزئیات تصاویر را افزایش دهند و یا از طرف دیگر چیزهایی را که با چشم انسان دیده نمی شوند اشکار سازند. بدون رنگهای کاذب، چشمهای ما هیچگاه نخواهند دید (و ما نیز هیچگاه در نخواهیم یافت) که به عنوان مثال، کدام گازهای یونیزه ترکیب سحابی ها را می سازند و یا چه ترکیبات آهنی بر روی سطح مریخ وجود دارد.
 Levay  خاطر نشان می سازد که به دلیل وجود تفاوتهایی میان تکنولوژی فیلم و عکاسی دیجیتال، تکنیکهای چاپ و یا حتی تفاوت تنظیم نمایش رایانه ای نمی توان رنگها را به صورت %100 واقعی بازسازی کرد. به علاوه، درچگونگی درک رنگها توسط افراد تفاوتهایی وجود دارد. Bell اینطور نتیجه می گیرد: " انچه ما بر روی تصاویر مریخ انجام می دهیم واقعا فقط یک تخمین است، اینها بهترین حدسیات ما با استفاده از دانش تنظیم دوربینها بر روی اهداف است. اما من تصور می کنم اینکه اینها %100 درست باشند، منوط به این است که به انجا رفته و حقایق را در یابیم.
 

کلمات کلیدی: اختر فیزیک


نوشته شده توسط مهدی 86/12/4:: 10:25 صبح     |     () نظر
ما می دانیم که انسانها چگونه چاق می شوند: با خوردن زیاد و ورزش کم. اما هیچ کس نمی داند که چگونه تعدادی از ستارگان نوترونی نسبت به بقیه سنگین تر می شوند. چرا که ستاره شناسان از کشف دو نمونه ستاره نوترونی انگشت به دهان مانده اند.
ستاره نوترونی باقیمانده یک ستاره میان وزن است که زندگی خودش را باجرمی حدود 8 تا 20 یا 30 برابر جرم خورشید اغاز کرده است. به عنوان یک ستاره سوخت هسته ای خود را می سوزاند و عناصر سنگین تر را تا اهن تولید کند. تحت فشار باور نکردنی لایه های بالایی ستاره الکترونها در اتمهای خود به شدت تحت قوانین کوانتوم متراکم شده و به حالت الکترون تبهگن در می ایند. اگر جرم هسته از 1.44 جرم خورشید –حد چاندراسکار-- بالا تر رود الکترونهای تبهگن نیز نمی توانند مقاومت کنند. ناگهان هسته رمبش می کند. الکترونها و پروتونها با یکدیگر ترکیب شده و نوترونها تولید می شوند و ناگهان انرژی ازاد شده قطعات ریز باقیمانده را در یک انفجار ابرنواختری به بیرون پرتاب می کند. ستاره نوترونی باقیمانده با 5 تا 10 مایل قطر – که حالا با تبهگنی نوترونها پایدار شده است—با ابر درخشانی از گاز احاطه می شود.

این تئوری توضیح می دهد که چرا تقریبا تمام ستاره های نوترونی کشف شده تاکنون جرمی کمتر از 1.4 خورشید دارند. همچنین این مساله توضیح می دهد که چرا دانشمندان از انچه که Paulo Freire (از رصدخانه ارسیبو) و همکارانش در خوشه کرویM5  و NGC 6440   کشف کرده اند متعجب شده اند: ستاره های نوترونی با جرمی به ترتیب حدود 1.9 و 2.7 جرم خورشید.
اجرام مورد بحث تپ اختران میلی ثانیه ای هستند: ستاره های نوترونی با میدانهای مغناطیسی بسیار قوی چرخانی با سرعت صدها دور در ثانیه و گسیل طوفانهایی از ذرات و امواج که در هر دور چرخش به زمین ارسال می کنند.
این اجرام اعضای سیستم های دوتایی هستند. ستاره های نوترونی منفرد تنها چندین بار در ثانیه می چرخند اما در سیستمهای دوتایی با افزایش ماده و اندازه حرکت زاویه ای از طریق همدم دیگرش می تواند با سرعتهای بالا بچرخد. خوشه های کروی مکانهای ویژه ای برای شکار تپ اختر های میلی ثانیه ای هستند، چرا که تراکم بالای ماده منجر به افزایش تعداد سیستمهای چندتایی ستاره ای می شود.
از طریق رادیو تلسکوپ غولپیکر ارسیبو Freire و همکارانش برای رسیدن به نهایت دقت در خصوصیات این سیستم دوتایی پالسهای این تپ اختر را در یک دوره 18 ساله بررسی کردند. انها جرم تپ اختر را  1.94 ± 0.18 و جرم همدمش را 0.16 ± 0.10 جرم خورشید محاسبه کردند. انها حتی می توانند حرکت تقدیمی اهسته محور مداری انها را که نسبیت عام پیشگویی می کند اشکار کنند.
دانش ما در باره قسمتهای درونی یک ستاره نوترونی هنوز در مراحل اولیه است. Freire می گوید: "کسی واقعا نمی داند که ماده در اعماق چنین اجرامی چگونه رفتار می کند." برای اینکه جرمهایی به این اندازه را بتوان توصیف کرد باید نظریه ها برای رفتار ماده تراکم ناپذیر ستاره های نوترونی اصلاح شود.
همچنین وجود چنین ستاره های نوترونی سنگینی دلیلی است که مواد داخلی انها نمی توانند بعد از نوترونها تا دریایی از "ماده کوارکی" فشرده شود (هر نوترون از سه کوارک مقید در یک بسته ساخته شده اند). از فیزیک انتظار داریم که دریایی از کوارکهای ازاد همسان باید نسبت به دریای نوترونی بسیار فشرده تر باشد.
سوال دیگری که وجود دارد این است که جرم اضافی از کجا می اید. شاید قسمتی از مواد ستاره ای بعد از انفجار ابرنواختری به ستاره نوترونی باز گردد و یا ممکن است مکانیزمهایی وجود داشته باشد که ما نتوانیم ستاره های نوترونی با جرمهای بالاتر از حد چاندراسکار را توضیح دهیم. اگر بدین صورت باشد، بنابراین ستاره های نوترونی ممکن است از انچه که ما تصور می کنیم بیشتر باشند و شاید که جرم بیشتری نسبت به انچه که ما تصور می کنیم برای غلبه بر تبهگنی نوترونی برای تبدیل به سیاهچاله نیاز باشد.
 

کلمات کلیدی: اختر فیزیک


نوشته شده توسط مهدی 86/12/4:: 10:23 صبح     |     () نظر

ستاره شناسان دانشگاه  St Andrews براین باورند که با توصیف جدیدی از دو مولفه مرموز بخش تاریک جهان، ان را ساده سازی کرده اند.

دکتر HongSheng Zhao از بخش فیزیک و نجوم دانشگاه، نشان داده است که ماده تاریک و انرژی تاریک ممکن است پیوندی بسیار نزدیک تر از انچه که تصور می شد داشته باشند.

تنها %4 عالم از ماده ای که ما می شناسیم ساخته شده است - %96 ماده باقیمانده از لحاظ تاریخی در دو جزء نامگذاری شده اند: ماده تاریک و انرژی تاریک.

اخترفیزیکدان و عضو UK"s Science and Technology Facilities Council دکتر Zhao خاطرنشان می سازد که      " هر دوی ماده تاریک و انرژی تاریک می توانند دو روی یک سکه باشند."

"به طوری که ستاره شناسان از از طریق تاثیرات ظریف انرژی تاریک در ساختار کهکشانها دریافته اند که می توانیم رمز هر دوی انها را در یک زمان حل کنیم."

ستاره شناسان بر این باورند که هم عالم و هم کهکشانها بر اثر نیروی جاذبه مقدار بسیار زیادی از ماده نامرئی که برای اولین بار دانشمند سوییسی Fritz Zwicky در سال 1933 مطرح گردید و امروزه با نام ماده تاریک شناخته می شود، به یکدیگر مقیدند.

دکتر Zhao می گوید: " اگر ما بپذیریم که ماده و انرژی تاریک از منابع یکسانی نشات می گیرند، وجود انرژی تاریک 60 سال قبل اشکار شده بود ."

در مدل دکتر Zhao، انرژی تاریک و ماده تاریک ظواهر متفاوتی از یک چیزند، که وی با "شاره تاریک " از ان یاد می کند. در مقیاس کهکشانی شاره تاریک مانند ماده تاریک و در مقیاس کیهانی مانند انرژی تاریک عمل می کند و باعث انبساط عالم می شود. خصوصا ، این مدل، به طور بی سابقه ای ، به تفصیل نسبت 3 به 1 انرژی تاریک به ماده تاریک را که بوسیله کیهانشناسان پیش بینی شده است، شرح می دهد.

در حال حاضر تلاشهای زیادی از طریق ازمایشات متنوع برای به دام انداختن ذرات پر انرژی ماده تاریک در جریان است.  LHC  در مرکز تحقیقات هسته ای اروپا به طور بالقوه ای ذرات ماده تاریک را اشکار کرده است.

با توجه به نظر دکتر Zhao، این تلاشها بی ثمر خواهد بود. وی می گوید: " در این تصویر ساده از جهان ماده تاریک بطور شگفت اوری در مقیاسهای پایین انرژی خواهد بود، بسیار پایین تر از انچه که در اینده نزدیک LHC بتواند به ان دست می یابد."

" تاکنون تحقیقات برای یافتن ذرات ماده تاریک بر روی انرژی های بالا متمرکز شده است. اگر ماده تاریک همدم انرژی تاریک باشد، این مساله در تجهیزاتی مانند LHC نشان داده نخواهد شد. اما بارها و بارها بوسیله ستاره شناسان در کهکشانها اشکار شده است."

هرچند که ممکن است عالم تماما خالی از ذرات ماده تاریک باشد. ضمن اینکه یافته های دکتر Zhao با مولفه های تاریک عالم به عنوان اصلاحی از  قانون گرانش به ذرات انرژی همسازی دارد.

دکتر Zhao اینطور نتیجه می گیرد: " چیزی به عنوان ماده تاریک یا انرژی تاریک وجود ندارد. بلکه اینها دو پدیده اند که احتمالا مستقل از یکدیگر نیستند."

  پیش زمینه

نظریات فزیکی گرانش اولین بار توسط نیوتن در سال 1687 مطرح و توسط نظریه نسبیت عام اینشتین در سال 1905 که بیان می داشت سرعت امواج گرانشی برابر سرعت نور است تصحیح شد.هرچند که هیچگاه اینشتین براین که معادلاتش یک منبع پایداری که امروزه به طور کلی انرژی تاریک نامیده می شود به طبیعت اضافه می کند واقعا باور نداشت.

ستاره شناسان پس از Fred Zwicky به منابعی برای معادلات اینشتین به شکل ماده ای که نور ساطع نمی کرد می اندیشیدند که عموما ماده تاریک نامیده می شوند. جدا از نوترینوها هیچکدام از منابع ماده تاریک عملا تائید نشده اند.

یافته های دکتر Zhao و همکارانش در Astrophysical Journal Letters  در December 2007 و Physics Review منتشر شده است.


کلمات کلیدی: اختر فیزیک


نوشته شده توسط مهدی 86/12/4:: 10:22 صبح     |     () نظر
<      1   2   3   4   5   >>   >